Nastavnik/ca
Mirjana Ivanović
mirjana.ivanovic@njegos-ct.edu.me
Čet. 24.9. – grupa 15
Trener/ica:Rajko Kosović
Članovi tima
ISCED nivo

ISCED 2 (OŠ 6-9 razred)

Razred

OŠ - 9

Broj učenika

50

Predmet/i
[OŠ – Obavezni] Hemija
Ključne kompetencije
1. Kompetencija pismenosti, 3. Matematička kompetencija i kompetencija u nauci tehnologiji i inženjerstvu, 4. Digitalna kompetencija, 5. Lična društvena i kompetencija učenja kako učiti, 6. Građanska kompetencija
Ishodi učenja
1. Kompetencija pismenosti
2.1.1. Primjenjuje standarde jezika u čitanju i pisanju (čita literarne i neliterarne tekstove uz razumijevanje pisanih informacija; piše tekstove na osnovu datih podataka), 2.1.3. Povećava broj riječi u vokabularu uključujući termine iz različitih oblasti, 2.1.5. Prilagođava verbalnu interakciju, različite stilove i registre jezika kontekstu, 2.1.6. Komunicira usmeno i pisano u raznim situacijama prilagođavajući sopstvenu komunikaciju potrebama situacije i uz upotrebu odgovarajućeg vokabulara i digitalnih tehnologija, 2.1.7. Pronalazi, procjenjuje, obrađuje i prezentira razlilčite vrste podataka i informacija koristeći različite vrste izvora podataka i informacija, 2.1.8. Koristi informacije i podatke da argumentuje svoje tvrdnje upotrebljavajući digitalne tehnologije za obradu teksta, prezentaciju, te pretraživanje i obradu podataka i informacija, 2.1.9. Kritički izražava mišljenje, razlikuje činjenice od subjektivnog mišljenja i prepoznaje lažne vijesti, 2.1.11 Iskazuje svijest o uticaju jezika na druge uvažavajući sopstvene i emocije drugih, uzdržavajući se od verbalnog napada na druge i povrjeđivanja drugih
2. Kompetencija višejezičnosti
3. Matematička kompetencija i kompetencija u nauci, tehnologiji i inženjerstvu
2.3.2. Koristi osnovne principe održanja i matematičke jednakosti za opisivanje procesa i zakonitosti u realnom svijetu prepoznavajući primjenu nauke u tehnologiji, 2.3.3. Upoređuje objašnjenja prirodnih pojava kroz istoriju procjenjujući značaj naučnih otkrića na razvoj tehnologije, medicine i društva, 2.3.4. Analizira strukturu i svojstva žive i nežive prirode i njihovu povezanost, 2.3.5. Procjenjuje prednosti i mane opšteprihvaćenih tehnologija prepoznavajući značaj moralnih pitanja za njihovu primjenu i razvoj, 2.3.6. Primjenjuje proporcionalnost, razmjeru i procentni račun u svakodnevnim životnim situacijama, 2.3.7. Analizira bitna svojstva objekata, pojava i procesa i predstavlja ih kao promjenljive, kojima pridružuje numeričke vrijednosti i prati međusobnu zavisnost relevantnih promjenljivih, 2.3.9. Prikuplja, klasifikuje i organizuje empirijske podatke po traženim kriterijumima, 2.3.10. Razlikuje naučna znanja od laičkog vjerovanja, 2.3.12. Objašnjava karakteristike tehnoloških procesa i razvoj medicine koji su značajno uticali na razvoj čovječanstva, 2.3.13. Usvaja naučnu istinu izvodeći dokaze prirodnih zakona, 2.3.15. Upoređuje moguće koristi i štete od upotrebe različitih mašina i prirodnih resursa doprinoseći svojim aktivnostima bezbjednosti ljudi i zaštiti životne sredine
4. Digitalna kompetencija
2.4.1. Povezuje primjenu digitalnih tehnologija s razvojem komunikacija, kreativnošću i inovacijama analizirajući mogućnosti, ograničenja, efekata i rizika digitalnih tehnologija, 2.4.3. Analizira i uporedi validnost i pouzdanost definisanih izvora podataka, informacija i digitalnog sadržaja, 2.4.5. Koristi različite vidove digitalne komunikacije, uključivo socijalne mreže, u svrhu postizanja ličnih i društvenih ciljeva, 2.4.6. Kreira i dijeli digitalni sadržaj i materijale (npr. tekst, tabele, grafički prikaz, slika, prezentacija, audio i video materijal…) koristeći servise i aplikacije i digitalnu tehnologiju za skladištenje podataka, 2.4.7. Napredno pretražuje, čuva i koristi informacije i sadržaje u digitalnom obliku koristeći jednostavnu zaštitu, 2.4.8. Koristi digitalne uređaje, aplikacije i jednostavne softvere za kreiranje, obradu, adaptaciju i spremanje teksta, slike, videa i drugih digitalnih sadržaja, 2.4.9. Prihvaća digitalno-komunikacione tehnologije i inovacije i njihovo korišćenje na konstruktivan i promišljen način, 2.4.10. Ponaša se u skladu s pravilima poželjnog ponašanja u internet zajednici (netiquette), pravilima koja se odnose na korištenje i sigurnost digitalnih uređaja, aplikacija i softvera
5. Lična, društvena i kompetencija učenja kako učiti
2.5.1. Primjenjuje kodeks ponašanja i pravila efikasne komunikacije prilagođene situaciji, iskazujući pozitivni sistem vrijednosti koji usmjerava sopstvene odluke i ponašanje na dosljedan način, 2.5.2. Vodi računa o sopstvenom fizičkom i mentalnom zdravlju i zdravlju drugih, 2.5.3. Upravlja vlastitim procesom učenja uz povremenu podršku, unapređujući svoje učenje mijenjanjem plana ili pristupa učenju, 2.5.4. Prepoznaje značaj kompetencija za napredak u učenju i lični rast, 2.5.6. Koristi sampspoznaju za učenje, lični rast i razvoj uz podršku, 2.5.7. Fokusirano rješava probleme u učenju, ličnom i socijalnom razvoju, 2.5.8. Argumentuje izneseno mišljenje i stavove, 2.5.9. Planira samostalno učenje, učenje sa drugima i traženje podrške kada je to prikladno i efikasno, 2.5.10. Iskazuje spremnost ulaganja napora u postizanju rezultata u učenju, 2.5.11. Samovrednuje proces učenja i dostignute rezultate i procjenjuje ostvareni napredak, 2.5.12. Dijeli znanje i sopstvenog iskustva s drugima, 2.5.14. Procjenjuje promijenjene uslove učenja i života i prilagođava im se, uz promišljanje i savjetovanje, 2.5.15. Konstruktivno komunicira i sarađuje s drugima iskazujući fleksibilnost u komunikaciji, mogućnost pronalaska kompromisa, samopouzdanje i osjećaj empatije, 2.5.16. Usvoji pozitivne vrijednosti o ličnoj, društvenoj i fizičkoj dobrobiti i saradnji, 2.5.18. Motiviše se i razvija otpornost i samopouzdanje za svoj uspjeh u učenju, 2.5.19. Promoviše vrijednosti prevazilaženja problema i pronalaženja odgovora na izazove i ostvarenosti prema promjenama, 2.5.20. Razvija želju za primjenom prethodnog učenja i životnih iskustava
6. Građanska kompetencija
2.6.1. Procjenjuje pojmove, pojave, ulogu i značaj pojedinca, društvenih grupa, organizacije i ustanove na društvene procese, 2.6.2. Upoređuje vrijednosti u društvu u kojem živi sa vrijednostima Evropske unije koje se odnose na demokratiju, jednakost, poštovanje propisanih pravila u društvu, prava pripadnika manjina i drugo, 2.6.4. Preispita razvoj društvenih i političkih pokreta, njihove ciljeve i vrijednosti, 2.6.5. Razlikuje uzroke i posljedice klimatskih promjena, promjena biodiverziteta i demografskih promjena na lokalnom i globalnom nivou, 2.6.6. Uočava značaj evropskih integracija i pristupanja Evropskoj uniji poštujući različitosti i kulturne identitete drugih, 2.6.8. Kritički prosuđuje o socioekonomskim dimenzijama društva na nacionalnom i regionalnom nivou, 2.6.9. Angažuje se dobrovoljno u aktivnostima od javnog i zajedničkog interesa na nivou škole i zajednice, 2.6.12. Procijenjuje različite medije kao izvore informacija i kritički i odgovorno iznosi svoje stavove na dostupnim tradicionalnim medijima i socijalnim mrežama, 2.6.14. Iskazuje pozitivan stav prema demokratskom odlučivanju na nivou škole i zajednice slobodno izražavajući svoja mišljenja, 2.6.16. Iskazuje stav o odgovornom odnosu prema životnoj sredini prilagođavajući se promjenama u njoj
7. Preduzetnička kompetencija
8. Kompetencija kulturološke svijesti i izražavanja